W majowy piątek po lekcjach dzieci korzystające z nauki języka kaszubskiego w Szkole Podstawowej w Bojanie wraz z opiekunami wyjechały na wycieczkę do Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku.

Decydując się na zwiedzenie Centrum wzięliśmy pod uwagę oprócz względów turystyczno-edukacyjnych, kultywowanie narodowych i patriotycznych tradycji.

Z udziałem fachowego przewodnika nasza wycieczka kontynuowała zwiedzanie obiektów rozmieszczonych na kilkuhektarowej powierzchni „Centrum”.

Miejscem, od którego rozpoczęliśmy zwiedzanie była specjalna, drewniana hala zawierająca najdłuższą deskę świata ( 36,8 m ), wyciętą ręcznie z 80 m daglezji, która rosła przez 120 lat w kaszubskim lesie. Z tego samego drzewa wykonano stół noblisty dla uczczenia przyznania Lechowi Wałęsie nagrody Nobla. Przy tym stole o długości 35 m może zasiąść 230 osób.

Następnie udaliśmy się do Domu Sybiraka-drewnianej chaty przywiezionej z Syberii, z miejscowości Zapleskino. Chałupa została zbudowana na Syberii przez polskich zesłańców. Znalazła się w Szymbarku jako dar potomków syberyjskich zesłańców. Obok Domu Sybiraka jest usytuowana forma wnętrza sowieckiego łagru. W pobliżu znajduje się platforma kolejowa z pociągiem towarowym.

Następnie zwiedziliśmy drewniany kościółek pw. Św. Rafała Kalinowskiego, powstańca styczniowego, skazanego na śmierć. Kościółek był konsekrowany w 2004 roku. Byliśmy również w bunkrze Tajnej Organizacji Wojskowej „Gryf Pomorski”. Znajdują się tam liczne pamiątki wojenne.

Po emocjach przeżytych w bunkrze udaliśmy się do domu postawionego do góry nogami. Pobyt tam naprawdę może przyprawić o zawrót głowy. Ma on symbolizować zmiany, jakie zaszły w obecnych czasach w naszej mentalności, tradycji i zwyczajach.

Następnie drabiniaste wozy konne zawiozły nas do Wieżycy, gdzie odbyliśmy piękny spacer na szczyt góry z wejściem na wieżę widokową. Pogoda sprzyjała toteż powrotna przejażdżka była ogromną przyjemnością.

Uwieńczeniem pobytu w Szymbarku była wizyta w sklepie z pamiątkami i wyrobami ludowymi.

Po poznaniu wielu ciekawostek związanych z tradycją naszego regionu dzieci z radością spędziły czas na placu zabaw położonym na terenie Centrum.

Na zakończenie wycieczki pojechaliśmy jeszcze zwiedzić klasztor norbertanek w Żukowie. Uczniowie obejrzeli cenne wyposażenie gotyckiego wnętrza klasztoru z około 1600 roku.

Szczęśliwi i pełni wrażeń wróciliśmy późnym wieczorem do Bojana.